Tring Tring - Hongkies (Hongkongers) op straat

3 april 2016 - Hong Kong Island, China

Hongkongers en Aziaten zijn absoluut geobsedeerd door selfies. En je kunt werkelijk waar overal selfies maken. De metro lijkt een populaire plek om selfies te nemen. Bij het wachten op de metro, in de metro en voor de ingang van de metro. We hebben al meerdere keren gezien dat een stelletje uit eten was en dat het meisje gedurende minimaal 10 minuten bezig is geweest met het maken van selfies van zichzelf.

De mobiele telefoon is hier letterlijk een verlengstuk van de Hongkonger. Het is bijzonder om te zien hoeveel tijd er gespendeerd wordt naar het kijken van het telefoonscherm. In de metro kun je met gemak 100 mensen om je heen tellen die met hun telefoon bezig zijn. Maar ook lopend op straat kijken mensen eindeloos op hun schermpjes. Dat is overigens geen goede combinatie als je bedenkt dat er in sommige delen van Hong Kong extreem veel mensen door elkaar lopen. In drukke gebieden, zoals Causeway Bay en Mongkok lopen soms tussen de 10 en 20 rijen mensen langs en door elkaar heen. We lopen dan ook regelmatig tegen mensen op die met de telefoon bezig zijn en soms onverwachts stoppen met lopen. Overigens wordt er niet veel gebeld met mobiele telefoons. Veel mensen nemen zelfs hun telefoon niet op. Aangezien ze hier geen Bel-me-niet-register hebben en Chinees sprekende call centers soms wel drie keer op een dag bellen. Wat wel veel gebruikt wordt is WhatsApp en WeChat. Echter, veel Hongkies typen hun berichten niet maar ze spreken korte tekstberichten in om deze via Chat te verzenden. Waarom doen we dat in Europa niet gewoon? Zeker handig als we weer eens teveel gedronken hebben en niet kunnen typen.

Een populaire dagbesteding voor HK-ers is naar de Ikea gaan. Overigens niet alleen om spullen te kopen. Het is niet altijd gemakkelijk om de banken, stoelen en bureaus uit te testen. Veel mensen gaan naar de Ikea om gezellig op een bank te zitten en bij te praten. Of ze gaan naar Ikea om achter een van de bureaus huiswerk te maken. Gelukkig hebben ze geen werkende douche of WC in de Ikea want anders ...

Shoppen is überhaupt iets waar HK-ers gek op zijn. Alle shops zijn allemaal binnen handbereik en er zijn er heel veel van. De winkels hebben lange openingstijden en je hoeft niet bang te zijn, zoals in Zaltbommel/Boxmeer, dat winkels op zondag gesloten zijn. Winkelen is een sociale aangelegenheid en in de avonden/weekenden lijken alle HK-ers hun appartementjes te verlaten om gezamenlijk de winkelstraten te bevolken. Daarbij lijken ze er ook van te houden om te wachten in lange rijen. We hebben nu al meerdere malen gezien dat er een rij van soms wel 300 meter buiten staat met mensen die aan het wachten zijn voor iets dat wel heel bijzonder moet zijn.

De vraag is of we inmiddels al gewend zijn aan de opvallendheden. Het zal nog een tijdje duren voordat we volledig gewend zijn maar we voelen ons in ieder geval geen toerist meer. Het bewijs is dat we niet meer links op roltrappen wachten (iedereen staat rechts stil en loopt links). Je kunt toeristen eenvoudig herkennen omdat deze altijd links op de roltrap staan (zoals gebruikelijk is in bijvoorbeeld de UK). Dus als je naar Hong Kong komt en je wilt niet als een toerist overkomen hoef je alleen maar rechts op de roltrap te gaan staan en je kunt jezelf al bijna een Hongky noemen.

blog 3 (2)blog 3 (1)

blog 3 (3)blog 3 (4)blog 3 (5)

blog 3 (6)blog 2 (6)