Hong Kong; duurste stad voor Expats

22 augustus 2016 - Tai Ping Shan, Hongkong

Een recent artikel berichtte dat onderzocht is dat Hong Kong de duurste stad is voor expats. Als echte ‘zunige’ en nuchtere Hollanders hebben wij op het begin wel een beetje moeten wennen aan de ‘welvaartscultuur’ hier. Zelfs als je niet veel geld hebt kun je dit niet altijd laten blijken. Hong Kong wordt beschouwd als de grootste metropool voor luxe goederen en statussymbolen in Azië. Als je hier een Mercedes wilt rijden mag dat, maar dan wel een nieuwe.

Het positieve is dat het salaris hier iets hoger ligt dan in Nederland en de belastingen liggen ergens tussen de 10% en 15% dus je houdt netto meer over dan in Nederland. Aan de andere kant betaal je minimaal dubbel de huur die je in Nederland zou betalen voor een derde of de helft van de ruimte. Deze blog gaat over de verschillen in prijzen tussen Nederland en Hong Kong. Sommige dingen zijn extreem veel duurder terwijl andere zaken weer een stuk goedkoper zijn. Al met al verwacht ik dat we hier nu ongeveer een vergelijkbare levensstandaard hebben als in Nederland.

Ondanks dat woonruimte erg duur is betaal je voor openbaar vervoer en taxi’s bijna niets. Voor het extreem efficiënte metro-systeem of een bus betaal je zo’n 50 cent per rit. En aangezien je in Hong Kong geen auto nodig hebt ben je geen geld kwijt aan de aanschaf van een auto of aan benzine. Ook taxi’s zijn goedkoop. Het starttarief is ongeveer €2,50 en vaak betaal je iets tussen de €3,- en €5,-. Daarentegen betaal je voor een sportabonnement bij een sportschool ongeveer 100 euro  per maand (voor  personen is dat dus 2400 euro  per jaar). Ook dansen schijnt hier een serieuze zaak te zijn, vooral onder rijke Hong Kongse dames die bereid zijn veel te betalen voor de beste leraren uit de stad. In 2006 blijk er iemand 7,3 miljoen euro betaald te hebben voor salsa danslessen. Gelukkig zijn er ook goedkopere opties te vinden.

Je kunt hier dan wel weer heel goedkoop eten bij lokale/Aziatische eettentjes (tussen de 5 en 7 euro). Sommige mensen beweren zelfs dat het goedkoper is om uit te eten dan zelf eten te kopen. Zelf eten wij maar 2 tot 4 keer per week buiten de deur en proberen we (Chantal) toch regelmatig zelf eten te koken.Al is het alleen maar omdat het gezonder is. Toch blijft het verleidelijk om hier uit eten te gaan want

Hong Kong beschikt over een van de hoogste concentraties van cafés en restaurants ter wereld met een restaurant voor elke 600 mensen. Echter, als naar de westerse restaurants gaat dan betaal je al snel 15vtot 30 euro, exclusief drank.Ook boodschappen kunnen erg duur zijn. Zeker als je Westerse producten wilt zoals kaas, biologische producten en groenten, sommige soorten vis en biologisch (geïmporteerd)  vlees. Melk producten zoals yoghurt, kwark en room zijn ook bijna niet te betalen. Hier betaal je tussen de 3 en 5 keer zoveel voor als je in Nederland zou betalen. Zeker als het van.  een bekend Westers merk is. Echter, als je goed zoekt kun je vaak vergelijkbare producten kopen voor soms wel 10% van de prijs. Als je bijvoorbeeld het westerse merk pakt van een bepaalde theesoort dat(voor de langere westerse mensen) op ooghoogte ligt dan betaal je rond de 8 euro voor een pakje. Als je Chinese variant (met Chinese beschrijving) pakt onder aan de schap betaal je 80 cent voor vergelijkbare thee.

Ook oosterse producten zoals rijst/ noodles, kip en sommige soorten vis zijn hier erg goedkoop maar daarin tegen wil je ook weer niet elke dag kip met rijst eten. Daarnaast is het pakjes koken ook niet mogelijk. Wanneer Rob wel eens kookte voor ons dan kocht hij altijd van die voorgesneden groeten en van die pakjes voor pasta, of curry etc . Helaas zijn pakjes erg duur en is er ook niet zo veel variëteit dus alles dingetjes zelf maken is hier de beste optie.

Een van de dingen die wij soms ook jammer vinden is dat alcohol hier weer heel erg duur is. In een café betaal je gemakkelijk 10euro voor een glas bier. Ook wijn kost hier tussen de 8 en 10euro per glas en is vaak van een matige kwaliteit. De Hong Kongers zien wijn echt als een luxe product en voor goede wijn betaal je hier echt de hoofdprijs. ‘s Werelds duurste flessen wijn zijn voor ongeveer €213.000,- verkocht op een veiling in Hong Kong. Aan de andere kant is de aanschaf van veel elektrische apparaten weer iets goedkoper. Dat is vooral voor Chantals  fotospullen weer een voordeel. Gelukkig voor ons zijn mensen ook bereid veel meer te betalen voor fotoshoots in Hong Kong. De prijzen die Chantal kan vragen liggen significant hoger dan ze in Nederland deed. Ook willen veel mensen (Expats en Aziaten) ook veel meer fotoshoots dan in Nederland.

Het gas-water- licht is iets goedkoper maar Ikea is weer 10%-20% duurder dan in Nederland. Overigens hebben ze wel gewoon Zweedse Balletjes en voor een paar euro meer komen ze het thuisbrengen, naar de vierde verdieping dragen en in elkaar zetten. Ketens zoals McDonalds en Subway zijn erg goedkoop maar kwaliteit van (voornamelijk McDonalds) is vaak slecht. Aangezien veel McDonalds 24/7 open zijn is het wel een ideale stapmaaltijd. Overigens hebben we ook diverse döner tenten ontdekt dus ook dat hoeven we niet te missen.

Een ‘Helper’ (veelal Filipijnse nanny) kost ongeveer €400 per maand en ze zijn 24uur per dag, 6 dagen per week aanwezig. Op zondag zitten ze allemaal door Hong Kong verspreid op het gras of op karton en zie je ze gezamenlijk dansen en zingen. Erg veel gezinnen hebben dan ook een Helper die (soms in een ruimte van 2m 2 ) inwoont bij de familie en deels de opvoeding van de kinderen op zich neemt.  Aangezien Chantal lekker zelf voor de hond zorgt en het huishouden doet hoeven wij ons niet druk te maken over het welzijn van een Helper. Veel vrienden van Chantal hebben wel al een helper terwijl ze nog geen kinderen hebben. Meestal zijn de helpers dan er voor om de hond gezelschap te houden.

Reizen vanuit Hong Kong naar tropische oorden is ook redelijk goedkoop. Voor een paar honderd euro ben je binnen twee uur in landen zoals Thailand, Filipijnen, Vietnam, Japan, Korea, China en veel meer.

Doodgaan is hier dan weer vrij prijzig. Het verkrijgen van een stukje grond op traditionele begraafplaatsen zoals bij de Chinese christelijke begraafplaats in Pok fulam kunnen meer dan €75.000 kosten (indien er plek beschikbaar is). Laten we dus maar zorgen dat we veilig naar huis komen.

Het is gelukkig nog maar een paar weken en dan kunnen we weer een goedkoop glas bier drinken (voor€3,-), inclusief een boterham met betaalbare kaas

We zien jullie snel weer. Wij hebben er enorm veel zin in

IMG_5960

IMG_5420