Een week uit het leven van... Rob

19 juni 2016 - Hong Kong Island, China

“Kun je mij uitleggen wat voor werk je nou eigenlijk doet?” en “Wat doe je allemaal in Hong Kong?” zijn vragen die ik regelmatig krijg. Daarom leek het mij leuk om in deze blog een van mijn weken te beschrijven. Ik werk als manager voor een managementadvieskantoor (EY) en ik specialiseer mij op Operationele gebieden bij voornamelijk banken. Momenteel werk ik voor een van de grootste banken ter wereld op hun divisie die zich richt op ‘Investment Banking’ (bijv. Aandelen, valutahandel, commodity’s, etc.). Iedere week ziet er totaal anders uit en het is dus niet mogelijk om een standardweek te beschrijven. Ook doe ik steeds andere projecten die meestal tussen de 3 en 6 maanden duren. Toch hierbij een poging om een week van mijn leven in Hong Kong te beschrijven.

Na een dagje strand begint mijn week op zondagavond om 19.00uur met een Skype-gesprek met mijn ouders (we proberen minimaal een keer per twee weken met mijn ouders te Skypen en de andere week met vrienden uit Nederland). Daarna nog even een documentaire op Netflix gekeken om vervolgens lekker te gaan slapen.

Maandag. 6.20uur gaat de wekker en een uurtje later loop ik door de hitte naar de bus toe. Om 7.45uur begonnen. Het was een drukke week vorige week dus ik heb een achterstand op mijn EY- en klant e-mail van ongeveer 200mails. Na een deel weggewerkt te hebben heb ik om 9.30 mijn eerste meeting om de financiële tussenstand van mijn project te bespreken. Mijn huidige klantproject focust op een review van de operations (back en middle office) om efficiënter te worden en kosten te besparen. Daarna heb ik een voorbereidingscall voor een ‘Processentraining’ die ik binnen EY organiseer. In de middag begeleid ik een 3uur durende workshop bij de klant waarbij we alle activiteiten van een team uittekenen/uitschrijven en verbeterpunten identificeren. In de namiddag neem ik de tijd deze resultaten uit te werken en een presentatie voor later in de week voor te bereiden. ’s Avonds nog gezellig Skypegesprek met Nicole Derks om de gezamenlijke vakantie naar Vietnam te bespreken.

Dinsdag. In de morgen heb ik drie verschillende meetings met directeuren bij de klant om hun wensenlijst met grootste verbeterinitiatieven te bespreken. ’s Middags heb ik een lunch met een nieuwe contactpersoon bij de klant om nader kennis te maken. Daarna heb ik een beoordelingsgesprek met een van mijn drie EY ‘counselees’ voor haar eindejaarsbeoordeling. In de middag nog een call om te kijken of een formulier digitaal gemaakt kan worden in plaats van het zetten van handtekeningen op paper. Dat is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. ’s Avonds hebben we de maandelijkse EY ‘Performance Improvement Operational Excellence Team Meeting’. Dit is het team waarbinnen ik bij EY Hong Kong werk (ongeveer 40man). Ik heb deze vergadering voorbereid en ik ben hier voorzitter van. Na de meeting nog een paar biertjes gedaan en weer lekker naar huis.

Woensdag. 8uur mijn eerste meeting bij EY over het ‘vermarkten’ van Front-to-Back reviews bij andere klanten (we bespreken commerciële afspraken, het aannemen van nieuwe mensen, training en andere zaken). Daarna naar de klant om daar een 2.5uur durende sessie te begeleiden waarbij we kijken of er overlap is tussen twee verschillende/vergelijkbare operations teams om efficiënter te werken. Voor de middag heb ik een demonstratie georganiseerd om de verkoopafdeling met een tool gemakkelijker nieuwe orders in te laten voeren. Daarna nog een call met de klant waar ik de opdracht voor doe om de belangrijkste werkzaamheden te bespreken. Verder heb ik nog een korte presentatie van 15 minuten gegeven aan het Operationeel MT (Management Team) om de tussentijdse resultaten en het tussentijdse rapport te presenteren. ’s Avonds is er een EY training waarbij drie verschillende teams de resultaten van hun ‘Lean Field Study’ presenteren. Dit zijn de resultaten van een intern verbeteringeninitiatief dat ik opgezet en begeleid heb. Iedereen krijgt een certificaat na afloop en we sluiten de avond af met een biertje.

Donderdag. Weer vroeg uit de veren voor een belangrijke meeting omtrent het verplaatsen van bepaalde functies naar de Filipijnen. We hebben op takenniveau een analyse gedaan om een gedeelte van een team naar het buitenland te verplaatsen. Daarna heb ik een meeting met een hoge baas van een bank die zich richt op de verkoop aan institutionele instellingen (andere banken, verzekeraars, pensioenfondsen). Hij wil dat ik een opdracht ga doen om zijn verkooporganisatie (front office) te reorganiseren. Dat zou betekenen dat ik voor minimaal twee a drie maanden weer onder de pannen ben. Tot een uur of 8 gewerkt en daarna lekker op de bank geploft om samen met Chantal een filmpje te kijken.

Vrijdag. Vandaag worden gedurende de dag de meeste afspraken afgezegd. De uitslag van de Brexit wordt bekend gemaakt. Er heerst absolute paniek en chaos op de handelsvloer. Schreeuwende handelaren die massaal door elkaar roepen “SELL! SELL! More! More! Lower!!!”. Dat geeft mij de tijd om een aantal items van mijn To-Do list af te werken. Ik heb contact opgenomen met diverse mensen om bepaalde verbeterinitiatieven op te zetten, een presentatie gemaakt voor een status update meeting, ingelezen in de nieuwe opdracht, een eerste planning gemaakt voor die opdracht, en een presentatie gemaakt over Robotics (een nieuwe vorm van automatisering). ’s Middags heb ik nog drie meetings. Een met de manager van een vergelijkbaar team in London om te zien waar we overlap hebben, een over de nieuwe opdracht, en een presentatie met EY aanbevelingen over hoe de klant het programma waar we voor werken kan verbeteren. ’s Avonds ga ik samen met Chantal en twee vrienden van de ‘Dragon Boat Races’ een biertje doen in Soho. Uiteindelijk blijken dit er een paar meer te worden en ik kan mij het einde van de avond niet helemaal meer herinneren.

Zaterdag. Wakker worden met een kater blijft vervelend. ’s Middags werk ik een paar uur aan mijn EY persoonlijke doelstellingenplan voor het nieuwe beoordelingsjaar en ik schrijf een deel van deze blog. In de namiddag gaan Chantal, ik en Djazzy een Hike/wandeling doen naar de watervallen van Pik Shan Path. De avond doen we rustig aan met een Wiskey op de bank.

Zondag. Vandaag gaan we op een Junk Boat naar de ‘Milionairs Baai’. Met 30+ mensen van 10 tot 18uur op een boot waar we de hele dag kunnen eten en bier drinken. Het is bijna 35 graden, bijna geen wolkje aan de lucht, en het water is heerlijk helder. Dit is geweldig!!! ’s Avonds Skypen en we zijn weer klaar voor de volgende week. Alhoewel ik het vermoeden heb dat morgen een zware dag gaat worden.

IMG_9542IMG_9538IMG_9445IMG_9438IMG_9400IMG_9653IMG_9650IMG_9646IMG_9564IMG_9559